Doe mee aan de Afvalstoffenheffing Benchmark van IPR Normag

De benchmark afvalstoffenheffing van IPR Normag biedt inzicht in:

  • De opbouw van uw afvalkosten, uitgesplitst naar geverifieerde kostencategorieën ten opzichte van andere gemeenten;
  • Concrete handvatten voor de eigen organisatie én gemeenteraad om bij te sturen;
  • Transparantie richting inwoners en scherpere onderbouwing van tarieven;
  • Voorspelling van de ontwikkeling van het tarief bij gelijkblijvend beleid.

Waarom meedoen?
Elke gemeente wil een eerlijke, kostendekkende én uitlegbare afvalstoffenheffing. Maar hoe verhouden uw tarieven zich tot andere gemeenten? En welke beleidskeuzes beïnvloeden die kosten het meest? Met de benchmark afvalstoffenheffing krijgt uw gemeente antwoord op deze vragen.

Wat levert het op?
Het uitvoeren van deze analyse kost € 4.000. Daarvoor krijgt u een korte en bondige rapportage met:
✅ Vergelijkingscijfers en grafieken
✅ Analyse van kostenopbouw en beleidsinvloeden
✅ Aanbevelingen voor kostenbeheersing en tariefontwikkeling

✅ Verwachte ontwikkeling van de heffing in de komende jaren

Voor wie?
Gemeenten die regie willen voeren over hun afvalbeleid én de tarieven transparant willen verantwoorden aan bestuur en inwoners. En gemeenten die samen met andere gemeenten willen leren.

Wat vragen we?
In de periode juli-september willen wij deze benchmark uitvoeren. De benchmark vraagt om het delen van de beoogde opbouw van de afvalstoffenheffing met IPR Normag en het bijwonen van twee bijeenkomsten: één verificatiebijeenkomst (digitaal) en één toelichting op de uitkomsten (digitaal met andere gemeenten).

Interesse of aanmelden?
Neem contact op met IPR Normag via info@iprnormag.nl of bel 023 531 9141. Contactpersoon is de heer Marten Boels.